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August, a Moment before the Eruption
Août, avant l'explosion
© Les Films d'ici
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COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Israël, France | 2001 | 72 minutes | 35 mm
  • Un film de Avi Mograbi

Après Comment j'ai appris à surmonter ma peur et à aimer Ariel Sharon, Avi Mograbi analyse la violence quotidienne en Israël. Un essai où le réalisateur se met en scène et part à la rencontre de ses concitoyens.
Avi Mograbi déteste le mois d'août, qui symbolise à ses yeux tout ce qu'il y a de plus détestable en Israël. Au fil des trente et un jours d'un mois d'août quelconque, il sillonne les rues avec sa caméra, n'hésitant pas à interpeller au passage un militaire, un policier, une militante de gauche, un religieux...
Chaque situation qu'il filme rend sensible la paranoïa et la violence quotidienne au sein de la société israélienne. À Ramat-Aviv, dans un quartier riche, des Israéliens déguisés en Palestiniens manifestent, proclamant que cette ville est la leur, qu'elle reprendra son ancien nom, Sheikh Mounis ; les réactions des passants se font entendre.
Dans une salle d'attente d'hôpital, des hommes et des femmes se battent pour être soignés en premier. D'un match de football à une manifestation devant le ministère de la Défense israélien, le spectacle est permanent.
Torturé par le doute – sur son travail et sur la situation de son pays –, le réalisateur livre ses réflexions intérieures par le biais de scènes fictives, dans lesquelles il joue à la fois son propre rôle, celui de sa femme et celui du producteur d'un film qu'il prépare (sur le massacre de musulmans par un colon israélien dans une mosquée à Hébron, en 1994)

August is a partly documentary and partly fictional film that portrays a month in the life of a filmmaker and his wife.
He wishes to document the month of August, since he believes that this month constitutes a metaphor of whatever is hateful in the State of Israel. She, on the contrary, is rather fond of August, which represents to her all that is optimistic. And indeed the filmmaker goes out to the street and on one hand loses control over what is captured by his camera, he fails to deliver whatever goods he planned to.
Yet, on the other hand, he miraculously tells, by his failure to fulfill his mission and document what he was after, that very story, though in a totally different way from what he planned and without being aware of it at all. He goes out to document August and whatever is so horrible about August, yet he himself becomes August.
At the same time, in his home, his wife is taken in captivity by the producer of another film this filmmaker is engaged with a film concerning the massacre of tens of Moslem prayers by an Israeli physician in the cave of Machpela in the occupied town of Hebron in 1994.
All three characters, the filmmaker, the filmmaker's wife and the producer, are played by one person, the director of the film, Avi Mograbi. August depicts a portrait of the state of Israel. Unlike past portraits of Israel this is not based on the exposure of the ideological forces, the political and bilateral conflicts or the historical complexity. It is a portrait of the nature and character and personality of this country and of the people that lives in it.
A portrait of constant anger, of bitterness, of suspicion. The feeling that haunts the film is of a place set in motion by a turbulence of anger and rage. A feeling that every man has an enemy, and that at every given moment the person next to you could be that enemy, and that there is no better moment than this moment to expose the potential of dispute between the two of you

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