film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Pixelroom
© Altomédia
1/1
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Jérôme Scemla

IMAGE

Jean-Jacques Mrejen, Jérôme Scemla

SON

Yves Capus

MONTAGE

Ivan Winogradsky

MUSIQUE ORIGINALE

Jean Mallet

PRODUCTION / DIFFUSION

Altomédia, ARTE France

PARTICIPATION

CNC

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

ARTE France Distribution, La Maison du doc, Altomédia

ISAN : ISAN 0000-0001-6524-0000-P-0000-0000-0
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Plus de 30 ans après leur apparition, les jeux vidéo font encore peur. Partout, on leur accole les mots "violence", "addiction", "danger". On les dit responsables de l'agressivité des adolescents, "pervertis" par l'industrie florissante du jeu. Comme toujours, génération après génération, chaque nouvelle forme artistique et technologique est condamnée a priori. Pourtant, il n'existe aucune preuve d'un lien entre violence virtuelle et réelle. Au contraire. Notre propos est de questionner avec humour et rigueur la peur qui entoure les jeux vidéo aujourd'hui, pour mieux comprendre les bouleversements que vont provoquer nos étonnants jeux à venir.

Does blowing up pixels make you a murderer? Does playing on a computer make your kid a psycho? More than 30 years after their birth, video games are still provoking fears, flames and blames; just like any new art form or new medium over the ages...They raise such issues as language, violence, sex, addiction, gender/racial stereotypes, social behaviour and they question reality itself. Before long these fears might be transferred to new developments in virtual reality entertainment, along with the success of online player's communities: "immersion" and "augmented reality". The prototypes are startling: games that blur the boundaries between the imaginary and the real are developing. Soon, the player will be able to walk down his own street with the headset on and see a nice extraterrestrial or a heavily armed terrorist suddenly emerging from the corner shop... Your grand-kid will probably love it. Will you?