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Voisins
© Yenta Productions
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Anne Bettenfeld, François Chilowicz, Agata Krolikowska

PRODUCTION / DIFFUSION

Yenta Production, Images Plus

PARTICIPATION

CNC

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

François Chilowicz, ADAV, La Maison du doc, L' Harmattan TV, L' Harmattan TV

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Avant la seconde guerre mondiale, les habitants juifs et chrétiens du village de Frysztak (sud de la Pologne) étaient voisins. Aujourd’hui, il ne reste plus aucun juif dans ce village. Interrogés sur leurs souvenirs des années 20 et 30, les habitants de Frysztak nous racontent qui étaient les juifs avec lesquels ils coexistaient. Ils nous parlent de la vielle Ghytia qui vendait des tissus, des Wagshall qui vendaient des glaces et des confiseries, des amours coupables de Golda Dick, de la très jolie Perla Weiss, du mariage du frère Salomon Bronheim, de la Pâque juive et de la recette du pain azyme, des bains rituels et du shabbat, du sionisme... Les juifs n’étant plus là pour témoigner, seuls les Polonais peuvent le faire. Au-delà des clichés antisémites, nous découvrons la forte nostalgie d’un monde perdu. Et lorsque les plus vieux habitants du village de Frysztak racontent leurs souvenirs, ils redonnent vie et mémoire effacée par la folie nazi.

Why, after over 50 years, is Poland still considered as the most horrible land for the Jews? NEIGBOURS grew out of this one questioning: Why is it that Germany is no longer considered as nazi, while Poland is still considered as “polish”? Through testimonies of inhabitants of Frysztac, in turn surprising, contradictory, absurd, sensitive, naïve, innocent and guilty, in other words, simply human, the film tells the cohabitation between Polish and Jewish people before WW2. Meanwhile, the present reappears through the interventions of Anna-Maria Orla-Bukowska, an American of polish extraction, whose thesis was the starting point of the film, and those of Bernie Lappe, a Jew from London, who tries to safeguard the graves in the Jewish cemetery of Frysztac, constantly violated. In all, a pretty full and symbolic picture of a movie about the Jews in a small village of Galicie: the inhabitants who remember back before the war, the local council, the utopian intellectual and the religious Jew, coming back to watch over the cemetery. The film isn’t a chronicle or the journal of a filmed quest, it’s a group picture.