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Noir sur blanc : les camps de la mort - Dessins de Shelomo Selinger
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Jacqueline Sudaka-Benazeraf

IMAGE

Fabrice Gay

SON

Fabrice Gay

MONTAGE

Nasha Gagnebin

PRODUCTION / DIFFUSION

Esperanza Productions, TV5, Cinaps TV

PARTICIPATION

CNC

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Esperanza Productions, La Maison du doc

ISAN : ISAN 0000-0002-2916-0000-U-0000-0000-L
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Durant les deux années (1974-1976) au cours desquelles Shelomo Selinger taille le granit du Mémorial des déportés de France, à Drancy, les images de ses déportations ne cessent de le hanter. Il commence en même temps à dessiner au fusain sur grand format les atrocités qu’il a vécues dans les camps de concentration et dont il a été le témoin. Ces dessins sont un témoignage historique reconstruit par la mémoire et soutenu comme une œuvre d’art par leur auteur. Le projet de ce film documentaire se veut historique dans la mesure où ces dessins montrent sans retenue qu’a été la barbarie nazie comme seule la littérature a pu le faire, mais qu’aucune image visuelle ne peut exposer. Ce qui pourrait être "abject" dans l’image, dénoncée par Lanzmann dans "Shoah", ou Resnais dans "Hiroschima mon amour" peut être regardé dans la peinture et le dessin (Goya, Picasso, Klee, etc.) comme des moyens d’expression qui interpellent le regard et la conscience par des règles éthiques autant qu’esthétiques

With the agreement of Shelomo Selinger, known for his sculptures and especially by its monuments, Resistance (Courneuve) and Deportation Memorial (Drancy), I was aware of the necessity to share with others a less known part of his work, his drawings of the death camps started in 1970, during the period he was carving the Deportation Memorial in Drancy. Unlike spontaneous drawings made in camps (Leo Haas, Theresenstadt, "my means were too limited and too weak to accept everything that I saw and everything that I had on my paper.", Walter Spitzer, Leon Delabre, David Olère etc.), Selinger began his drawings in 1970 (even before),while carving the Drancy deportation monument. Almost 30 years have passed, but the accuracy of remembrance is intact of extreme pain. The representation is even more compound, exploded, compounded again by the fact whom he intents to show as well as demonstrate the horror of the Nazi crimes. Shelomo’s drawings relate his experiences that he extends to the whole Europe (Korkzak, drawing of the Warsaw ghetto...). My documentary film would conform to his desire: the duty to remember and his passion for art. The camps drawings introduced me to the question: how horror of non representable scenes and art may combine in graphism? This film raises the question of the relationship of art and the Holocaust. Art and testimony strives to answer the question can art exists beyond the Holocaust