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Cabaret-Berlin, la scène sauvage
© Bel Air Media
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Fabienne Rousso-Lenoir

MONTAGE

Philippe Baillon

PRODUCTION / DIFFUSION

Bel Air Media, ARTE France, TSR - Télévision Suisse Romande, Avro (Pays-Bas), YLE

PARTICIPATION

Angoa-Agicoa, Plan Media, Procirep

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Bel Air Media, La Maison du doc

ISAN : ISAN 0000-0002-D837-0000-Q-0000-0000-X
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Intégralement composé de nombreuses et rares archives cinématographiques – grands classiques du cinéma allemand, mais aussi fictions tirées de l’oubli, films institutionnels, publicitaires, ou documentaires de l’époque – restaurées et passées en haute définition, ce film explore les petites scènes artistiques et politiques berlinoises des années 1919 à 1933, qui ont marqué de façon indélébile l'histoire du spectacle et dont l'influence se fait toujours sentir.
Les cabarets berlinois reflètent en un miroir grossissant la courte et convulsive histoire de la République de Weimar, accompagnant ses métamorphoses, de l'inflation à la stabilisation, de la crise de 29 à la montée du nazisme.
Prenant pour objet critique la foisonnante réalité politique et sociale de l'époque, le film se déroule lui-même comme un spectacle de cabaret, mené en voix-off par l’acteur et chanteur allemand Ulrich Tukur et là dans le rôle de conférencier.
Divertissement, ce documentaire atypique est aussi un essai critique sur la naissance et la mise en place de la modernité, dont Berlin fut incontestablement le centre européen.

Entirely composed of visual and audio archives, German fictions (from Fritz Lang to G.W. Pabstand, F.W. Murnau) and musical operettas of the period, news clippings and documentary footage, musical shorts, home movies, restored in HD, as well as photographs and photomontages, paintings and drawings, Cabaret-Berlin, the Wild Scene offers an inside view of the Berlin artistic cabaret scene, as an eye witness to the Weimar Republic's history.
With unheard-of artistic expressions, and serving as a lightening rod for criticism and protest, the Berlin cabarets became critically reflective mirrors of topical events, politics and culture of the unstable Weimar Republic, as well as the symbol of Berlin Tempo.
Alongside the dramatic events accompanying the Era of Inflation, the Golden Years, the Depression and the surge of Nazism, the film shines a spotlight on this watchtower of unbroken conscience.
The film itself is structured as a cabaret show led by its Master of Ceremony, the famous actor Ulrich Tukur who, off-screen, narrates necessary background information, connecting songs and sketches to their historical, political and social context.
The treatment sticks to the aesthetic style of the period and uses the archive sources not as documentary samples, but as a stock of edited rushes, which weave the dramatization of the story.
At the end of the day, Cabaret-Berlin, the Wild Scene is a film about the birth of modernity.