AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)
SON
MONTAGE
PRODUCTION / DIFFUSION
Scam, INA - Institut National de l'Audiovisuel, Sacem
ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)
ISAN : non renseigné - en savoir plus
France | 2010 | 56 minutes
Un film de François Porcile
Depuis que le son est inscrit sur la pellicule cinématographique, c’est à travers le film documentaire qu’ont été tentées les expériences sonores les plus novatrices. En refléter la diversité, telle est l’ambition de ce film de montage d’environ une heure. Un panorama éloquent et singulier des premiers tournages synchrones à l’orée des années trente jusqu’aux montages multipistes d’aujourd’hui, de l’inventivité de l’École britannique aux prodiges du "cinéma direct" canadien, des témoignages "néo-réalistes" italiens à l’"écriture par l’image" des "téléastes" français, des pionniers de l’avant-garde aux enlumineurs de l’Âge d’or du court métrage…
Ever since sound waves were printed on film, the most daring and innovative experiences have been tried out in documentary. The ambition of this one hour film anthology is to reflect their diversity: an eloquent and highly singular panorama covering the ground from the first synch sound sequences shot at the beginning of the thirties to the multi-track edits of today, from the inventiveness of the British school to the exploits of Canadian "direct cinema", from the testimony of Italian "neo-realists" to the "writing with the image" dear to French television directors, from the pioneers of the avant-garde to the work of those who lit up the Golden Age of the short film…