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Schnee von gestern
Farewell, Herr Schwarz
© Made in Germany Filmproduktion
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Yael Reuveny

IMAGE

Andreas Köhler

SON

Cesar Fernandez Borras, Nilly Kalmar, Dovilas Meilus, Isdan Shemesh, Alfred Tesler

MONTAGE

Nicole Kortlüke, Assaf Lapid

MUSIQUE ORIGINALE

Volker Bertelmann (Hauschka)

PRODUCTION / DIFFUSION

Made in Germany Filmproduktion GmbH, Black Sheep Film Productions

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Film Kino Text

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Israël, Allemagne | 2013 | 96 minutes
  • Un film de Yael Reuveny

Michla et Feiv'ke Schwarz, frère et soeur, auraient pu se retrouver à Lodz en 1945. Mais ils n'e l'ont pas fait. Elle a migré vers un Etat juif au Moyen-Orient et a fondé une famille là-bas, alors que lui est retourné en Allemagne de l'Est, a changé son nom en Peter, épousé une Allemande et vécu le reste de sa vie dans le camp où il avait été prisonnier. Le résultat de leur décision affectera le cours de plusieurs vies, pour des générations à venir : "Farewell, Herr Schwarz" est un documentaire épique de la réalisatrice Yael Reuveny, petite-fille de Michla Schwarz, à propos d'histoires qui peuvent être héritées comme la couleur de vos yeux. Un voyage personnel, entre Israël et l'Allemagne. Une rencontre ratée, deux familles, trois générations.

A young Israeli woman moves to Germany. “To the Diaspora!” her horrified parents exclaim, to the place where most of her relatives died in the Holocaust. But as a representative of the third generation, Yael Reuveny insists on her right to move without prejudice to a city that’s hip, and not just among Israelis. But she’s wrong. The past is hard on her heels. In Schlieben, a nondescript small town in Brandenburg, she comes across clues that lead to her grandmother’s brother, long believed lost. In a thoughtful, intricately interwoven montage that keeps circling the sore spots of her family history Reuveny shows how Feiv’ke first became Feiwusch and ultimately Peter Schwarz. The director tentatively interviews three generations, both in the land of the perpetrators and the land of the victims, running through the various points of view of the difficult discussion about reconciliation. Could it be that suppression is a necessary prerequisite of reconciliation? Feiv’ke did not go to Israel after the war. Of all places, he chose to live in the town where he had been a prisoner in a concentration camp. The barracks were unceremoniously converted and former guards became neighbours, even football mates, as a photo proves. They didn’t talk about the past but rolled up their sleeves to build a “better Germany”. There are still many questions, but perhaps it’s a good thing they weren’t asked before. (Cornelia Klauß

Distinctions