film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Motu Maeva
© GREC
1/1
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Un portrait de Sonja, aventurière du XXème siècle, habitante d'une île qu'elle a elle-même façonnée : Motu Maeva
En un prologue bruissant de chants d’oiseaux, l’on glisse sur l’eau verte et dense jusqu’à un bout de terre indéfinie, abris merveilleux et bricolé d’une vieille femme, lieu hors du temps et des cartes. Motu Maeva est le nom de cet îlot d’où vont se déployer des souvenirs heureux, et quelques autres, qu’on devine plus douloureux : un fort beau voyage, celui d’une vie, à travers l’Afrique, l’Asie, la Polynésie. Sans s’embarrasser d’exposer une quelconque chronologie ou de suivre un itinéraire précis, au fil des souvenirs qui mêlent ensemble et sans hiérarchie grands moments de l’existence et petites anecdotes, ce portrait, en forme de voyage ou d’inventaire, procède d’un incessant mouvement. On saute en une coupe franche du Tchad à l’Indochine, à Tahiti. On s’arrête un instant, on écoute une chanson, pour repartir quelques années plus loin, ou plus tôt.
(Cécile Guénot, FIDMarseille 2014)

A portrait of Sonja, adventurer of the XXth century, who lives on an island that she built by herself. In a bird-warbling prologue, we skim over the green and dense water to reach an undefined piece of land, an old woman’s wonderful cobbled-up shelter, a timeless off-the-map place. Motu Maeva is the name of that island from where happy memories, as well as some others we guess are more painful, will spread out: a beautiful life-long trip across Africa, Asia, Polynesia. Without troubling about using any chronology or following a specific route, going as memories arise and mix without hierarchy great moments of the existence and small anecdotes, this portrait, in the form of a trip or a survey, follows an unceasing movement. We jump unexpectedly from Chad to Indochina, then to Tahiti. We stop for a moment, listen to a song, then set off again a few years later, or before. That’s where the beauty of Motu Maeva lies: a total freedom, with no required stop, only trembling images captured on super-8 film and the voice-over of a woman whose civil status or secret wounds we’ll never know. Free from the commonplaces of travel stories, biographies and family sagas, indifferent to the weight of history in the making and to the great upheavals of the 20th century, Maureen Fazendeiro, in her fragile heroine’s footsteps, offers us a genuine outline, a painting of another time drawn with the utmost simplicity. (Cécile Guénot, FIDMarseille 2014)

Distinctions