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La Corde du diable
Devil's Rope
© Alter Ego Films
1/1
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Sophie Bruneau

IMAGE

Fiona Braillon, Rémon Fromont

SON

Félix Blume

MONTAGE

Philippe Boucq

PRODUCTION / DIFFUSION

Alter Ego Films, Les Films du Nord, RTBF - Radio Télévision Belge Francophone

PARTICIPATION

CNC. Aide au développement renforcé

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Doriane Films, ADAV, La Maison du doc, Doriane Films

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

C’est l’histoire d’un outil universel et familier : le fil barbelé. Elle remonte aux premiers colons, à l’esprit de Conquête et à la chasse au sauvage. Elle s’ancre dans l’espace-temps de l’Ouest américain. C’est l’histoire d’un petit outil agricole qui bascule en histoire politique et s’emballe avec le train du capitalisme. C’est l’histoire de l’évolution des techniques de surveillance et de contrôle. L’inversion d’un rapport entre l’Homme et l’animal. C’est l’histoire du monde de la clôture et de la clôture du monde.

As in her previous film, Trees, Sophie Bruneau needs only one object to describe a whole world. In this case it’s barbed wire that tells a parallel history of the settlement of America. What started out as a useful tool to fence in animals leads to the staking of claims and the large-scale privatisation of land and ultimately to the sealing of the Mexican border against economic refugees?
The former myth of the Wild West and the still popular phrase "God’s own Country" are taken ad absurdum in the face of the forest of private property signs and the gating frenzy. After all, individualisation and industrialisation come at a price. The land has long ceased to be a landscape and turned into mere arable territory.
These facts are not devoid of a certain humour, which Sophie Bruneau brings out calmly in Devil's Rope. With gusto and a few surprising twists she depicts the origin and rich variety of this simple wire in grand tableaux. The references implied in the images to the original American movie genre, the Western, add to our enjoyment.
(Cornelia Klauß)

À propos du film
Distinctions