Body Mechanics
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)
IMAGE
SON
Matthieu Chatellier, Nicolas Joly
MONTAGE
PRODUCTION / DIFFUSION
Alter Ego Production, Nottetempo films, BIP TV, TV Tours Val de Loire
PARTICIPATION
CNC. COSIP, Procirep, Angoa-Agicoa
ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)
Alter Ego Production, ADAV, La Maison du doc
ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
Distributeur(s) :
Vidéothèque permanente, gérée par la Maison du documentaire, accessible sur place ou à distance et réservée exclusivement aux professionnels de l’audiovisuel.
En savoir plusFilm disponible à l'Adav, catalogue réservé aux établissements éducatifs et culturels.
En savoir plus
France | 2016 | 78 minutes | HD
Un film de Matthieu Chatellier
Dans un centre de rééducation, des femmes et des hommes amputés réapprennent sans relâche à marcher ou à saisir. Une prothèse mécanique se substitue désormais à la partie manquante de leur corps. Ils sont devenus hybrides.
In a functional rehabilitation centre, made-to-measure mechanical limbs help male and female amputees to redefine themselves by gaining control of their new body. In his short prologue, Matthieu Chatellier goes back over what sparked his decision to explore this place: the dream of a bionic human, a composite being whose utopia has nurtured a whole body of sci-fi literature. The prologue focuses on the manufacture of parts and their mechanical precision, but after the opening credits we discover the human and personal stakes. How do you start from scratch (in French, the polysemic term “appareillage” meaning “fitting out” also denotes the advance preparations for a long journey). How do you prepare the way you walk or grasp an object, movements that were automatic when the body was whole? Helped by prosthetists and doctors, the patients are encouraged to reinvent their body, and accept their hybridity with humour (one patient likens herself to Cinderella trying on the slipper) or circumspection (the old sailor at his window, binoculars in hand, gazing deep into the horizon). Also giving a place to the “Geppettos”, who plane and readjust the prostheses to the nearest millimetre, Matthieu Chatellier observes this teamwork with discretion and sensitivity. (Charlotte Garson)
Thématique
Distinctions
- 2017 : Les Étoiles du documentaire - Paris (France) - Sélection
- 2017 : Scam - Paris (France) - Étoile de la Scam
- 2016 : Images en bibliothèques - Paris (France) - Film soutenu par la Commission nationale de sélection des médiathèques
- 2016 : Cinéma du réel - Paris (France) - Compétition française