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La Nueva Medellin
La Nouvelle Medellin
© TS Productions
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Catalina Villar

IMAGE

Yves de Peretti

SON

Cesar Salazar, Miller Castro, Nathalie Vidal

MONTAGE

Gilles Volta

PRODUCTION / DIFFUSION

TS Productions

PARTICIPATION

CNC. Aide au développement, CNC. Aide au développement renforcé

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

TS Productions, Images de la culture (CNC), La Maison du doc

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Distributeur(s) :

    TS Productions

  • Vidéothèque permanente, gérée par la Maison du documentaire, accessible sur place ou à distance et réservée exclusivement aux professionnels de l’audiovisuel.
    En savoir plus
  • Depuis ses origines en 1978, le fonds Images de la Culture, géré directement par le CNC depuis 1996, constitue un outil privilégié pour la diffusion de la culture audiovisuelle en France. Le catalogue totalise aujourd’hui plus de 2700 œuvres documentaires.

Juan Carlos et son ami Manuel étaient adolescents quand je les ai filmés il y a 18 ans à Medellin, la ville la plus violente du monde à l’époque. Juan Carlos le poète a été tué peu après. À l’aube d’une paix fragile, ses parents analphabètes cherchent à obtenir réparation. Devenu leader de son quartier, Manuel s’affronte aux paradoxes de l’innovation urbaine dans une ville qui s’est métamorphosée trop vite. Le fantôme de Juan Carlos se dresse en rempart contre l’oubli.

In 1997, Catalina Villar filmed teenagers in a working-class district in Medellín, at the time “the most dangerous city in the world”. The group’s poet, Juan Carlos, was killed there three years later. As the title of this latest film announces, the city has changed. More to the point: it has been set up as a model of urban innovation. Whether climbing up and down endless steps or taking the “metrocable” – which gives some splendid high-angle tracking shots – Manuel, one of the 1997 teenagers and now president of his neighbourhood committee, leaves the imprint of his street-trekking activism on the film. However, the editing alternates this hyperactive thread with memories of Juan Carlos, introducing quotes from his poems and scenes of his parents’ red-tape marathon to obtain redress for his murder. “This night, all is written in the ink of blood…” wrote the poet. Catalina Villar brings the district’s past violence back to the surface of this new Medellín, with its immaculate egg-shaped cable cars. The mural painters wonder how they can suggest the symbolic presence of weapons without explicitly showing them. In one powerful sequence, a meeting with the mayor highlights the divide separating the external image of a hi-tech Medellín and the ground works that need carrying out to prevent the huge and recently built España library, which towers over the hillside but is already in ruins, from becoming a metaphor of the failure of progress. It is already shrouded in a black veil, in mourning for an urban utopia… (Charlotte Garson)

Distinctions