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The Benevolent Dictator
© Schaller 08
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  • Distributeur(s) :

    Schaller 08

  • Film appartenant au catalogue national de films documentaires pour les bibliothèques publiques de la Bpi, en prêt et consultation gratuits dans les bibliothèques de ce réseau.

Comment devient-on fonctionnaire colonial ? Quelle vision de l'Afrique, de la politique, de la démocratie, a un fonctionnaire colonial ? Norbert Abeles parle sans ambages de sa vie et de la vision du monde qu'il s'est faite lorsqu'il a du quitter Vienne en 1938 pour fuir le nazisme : il faut être dur pour survivre. D'une dictature, l'autre, Norbert Abeles s'engage dans le service colonial britannique, puis, après la décolonisation, travaille à la fois pour l'Unesco et plusieurs despotes africains. Installé depuis 60 ans en Afrique, marié avec une femme africaine dont il a adopté les enfants, Norbert Abeles témoigne de l'ambivalence de son parcours.

A Viennese Jew who left Austria in 1938 under the Kindertransport scheme, Norbert Abeles became a British colonial civil servant in Africa in the 1950s. Now in his nineties, he lives in Malawi, where he remarried, after working many years for organisations such as Unesco, but also African despots. The filmmakers film the present day, without recourse to archive material, and create a tension between the testimony of this previously abused child, who had to toughen up to survive, and images of his current life. In his adopted country, his relatively wealthy situation long ago established unequal relationships between his twelve domestics, his wife and himself. “I knew that Malawi wasn’t democratic, I’d seen lots of dictatorships… You set that aside and turn the situation to your advantage.” Midway between a lucid analysis of colonial mechanisms (especially economic ones) and outright cynicism, his discourse becomes even more disquieting when contrasted with the daily and almost silent situations of his entourage working for him non-stop. Close to the grating and direct dryness of an Ulrich Seidl, the tone of The Benevolent Dictator uses the acuity of this experienced gaze to understand the deliberate perpetuation of a quietly dictatorial worldview. The film’s chilling ending looks like a “QED”. (Charlotte Garson)

Distinctions
  • 2016 : Images en bibliothèques - Paris (France) - Film soutenu par la Commission nationale de sélection des médiathèques
  • 2016 : Cinéma du réel - Paris (France) - Compétition internationale Courts Métrages