film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Pirinop - Mon premier contact
Pirinop - My First Contact
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Mari Corrêa

IMAGE

Mari Corrêa, Karané Ikpeng

SON

Natuyu Ikpeng

MONTAGE

Mari Corrêa, Karané Ikpeng, Aurélie Ricard

MUSIQUE ORIGINALE

Yuri Qeiroga, Banda Rivotrill

PRODUCTION / DIFFUSION

Instituto Catitu, Zarafa Films

PARTICIPATION

Jan Vrijman Fund (IDFA), All Roads Film Project, Fondation Alter Ciné, Vídeo nas Aldeias, Ford Foundation, NORAD

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Instituto Catitu

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Brésil, France | 2007 | 83 minutes | HDV
  • Un film de Mari Corrêa

En 1964 a lieu le premier contact entre les indiens Ikpeng et les Blancs près du fleuve Xingu, dans le Mato Grosso. Menacés par l’invasion de chercheurs d’or, ils sont transférés dans le Parc Indigène du Xingu, où ils vivent toujours. Les Ikpeng évoquent entre tristesse et humour les moments qui ont changé radicalement leur vie. Le film raconte cette rencontre, ou ce qui est resté d’elle : les souvenirs, l’exil, la terre perdue, une culture et une identité en transformation. D’un côté, la mémoire – intense, imparfaite, réinventée. De l’autre, le présent, les gestes quotidiens, le désir de retour.

In 1964 the Ikpeng people had their first contact with the white man in a region close to the Xingu River, in the Brazilian state of Mato Grosso. Threatened by the invasion of gold prospectors in their own territory, they were transfered to the Xingu Indigenous Park, where they live to this day. Bringing together past and present, the Ikpeng evoke, intermingling sadness and humor, the moments that changed radically their lives, the day a noisy spirit-bird crossed the skies of their village for the first time. The film tells the story of this encounter, or what is left of it: the remembrance, the exile, the abandoned land, the culture and the identity of a people. In one side, the memory - incomplete, intense, reinvented - the archive footage, the oral narrative. In the other, the present life, the daily gestures, the desire for return.