film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Des bobines et des hommes
Of Rolls and Men
© Rouge International
1/1
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Charlotte Pouch

IMAGE

Charlotte Pouch

SON

Charlotte Pouch, Elton Rabineau

MONTAGE

Cécile Dubois, Cécile Dessertine, Sandy Notarianni

MUSIQUE ORIGINALE

Paul Prier

PRODUCTION / DIFFUSION

Rouge International

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Rouge International, BPI - Bibliothèque publique d'information

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Distributeur(s) :

    Rouge International

  • Film appartenant au catalogue national de films documentaires pour les bibliothèques publiques de la Bpi, en prêt et consultation gratuits dans les bibliothèques de ce réseau.

Été 2014.
À Roanne, l’usine de textile Bel Maille devient le décor d’un film La fille du patron, comédie romantique & sociale.
Les ouvriers – tricoteurs de l’usine – font du cinéma, jouent leur propre rôle sous les yeux du réalisateur Olivier Loustau.
Jeux de miroirs simultanés !
Alors que le réalisateur met en scène l’histoire d’une usine en déclin, Bel Maille tombe en redressement judiciaire au même moment. La réalité ouvrière rattrape, dépasse, convoque la fiction et dialogue avec elle.
J’accompagne cette histoire vraie de cinéma et d’usine jusqu’à sa fermeture définitive.
Dans ce huis clos presque entièrement masculin, j’écris, avec les tricoteurs, une chronique ouvrière et cinématographique pas si banale…

At the Bel Maille textile factory in Roanne, which served as the set for La Fille du patron – a social comedy about an ailing firm – reality catches up with fic- tion. The company is placed in receivership and its director meets potential buyers. He plies them, and everyone else, with the same discourse 28 – a mantra: “Make sure the know-how remains anchored in its local roots”... For six months, Charlotte Pouch films the meetings and above all the shop floor with its splendid and elaborate machines whose multi-coloured reels have made innovative knitted fabrics. She captures a place full of life bathed in a family atmosphere, as some of the workers have spent their entire working life at Bel Maille. As the legal drama plays out, she records in image and sound an increasingly obvious drop-off in production: reels and people reduce pace until the waiting becomes unbear- able, the super-secretary resigns herself to reading for want of orders to pro- cess, the potential buyer proposes a vague plan... Beyond the double allusion to textile and film “reels”, the title echoes John Steinbeck’s Of Mice and Men: the quality of the exchanges and the way the place is filmed reveal a deep admiration for the lucid and combative humanity of this group of people. The filmmaker took as her viati- cum a quote from Simone Weil’s La Condition ouvrière: “Now, this is how I feel about the social question: a factory must be... a place where one makes a hard and painful, but nonetheless joyful, contact with real life”.
(C.G.)

Sortie en salles
  • Le 25 Octobre 2017
À propos du film
Distinctions