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Adieu à l'Afrique
Farewell to Africa
© Prince Film
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Pierre-Alain Meier

IMAGE

Séverine Barde

SON

Eric Ghersinu

MONTAGE

Myriam Rachmuth

MUSIQUE ORIGINALE

Wasis Diop, Ismaël Lô

PRODUCTION / DIFFUSION

Prince Film

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Outside the Box

ISAN : ISAN 0000-0004-6752-0000-C-0000-0000-1
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

En 2009, les courants de la mer amenèrent sur une plage de Mauritanie des dizaines de corps de migrants qui avaient essayé de joindre l’Europe par les Iles Canaries. Parmi ces corps, celui d’une jeune femme blanche. Intrigué par ce fait divers, huit ans plus tard, le cinéaste retourne au Sénégal où il avait participé en tant que producteur, au tournage d’un film mythique. Il dit : "Revenir en Afrique me plonge dans différents émois : l’adoption de mes enfants africains que j’avais l’intention d’élever sur place, des amis proches collaborateurs du film Hyènes trop tôt disparus et dont je n’ai jamais vraiment fait le deuil…". Les images puissantes de ce film, adaptation cinématographique de La Visite de la vieille dame de Friedrich Dürrenmatt, se mélangent à celles du présent, dans lequel Pierre-Alain Meier, avec l’aide de quelques compagnons de route, rencontre les témoins et les responsables de ce terrible incident, ainsi qu'à celles intimes de ses archives familiales, consacrées à ses trois enfants éthiopiens. Son passé africain le rattrape. Ce sera – il le dit – son dernier film.
(Luciano Barisone)

In 2009, the bodies of dozens of migrants, who had been trying to reach Europe via the Canary Islands, were washed up by ocean currents onto a beach in Mauritania. Among these bodies was that of a young white woman. Intrigued by this incident, eight years later, the filmmaker returns to Senegal, where he had been involved as a producer in shooting a famous film. He says: "Coming back to Africa plunged me into different emotions: the adoption of my African children whom I’d intended to raise there, friends who collaborated closely on the film Hyènes and who died too young and whom I’ve never really mourned…" The powerful images of the film, a film adaptation of The Visit by Friedrich Dürrenmatt, are combined with those of the present, where Pierre-Alain Meier, with the help of a few travelling companions, meets the witnesses and those responsible for this terrible incident, as well as with the intimate pictures from his family archives, dedicated to his three Ethiopian children. His African past catches up with him. This will be — he affirms — his final film.
(Luciano Barisone)

Distinctions