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I Talk About Me, I Am Africa - 1) Imfuduso - 2) The Load - 3) Egoli - 4) I Talk About Me, I Am Africa
© Indigo Productions
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Chris Austin, Peter Chappell

IMAGE

Peter Chappell

SON

Alan Gerhard, Cloin Martin

MONTAGE

Peter Chappell

PRODUCTION / DIFFUSION

Indigo Productions, BBC (British Broadcasting Corporation)

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Icarus Films

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Ce documentaire est composé de quatre reportages subversifs, filmés clandestinement, qui illustrent chacun une forme de résistance face à l’apartheid par l’expression artistique. Théâtre, performances, chanson et poésie sont ici des outils de lutte politique.

Imfuduso est la captation d’une pièce de théâtre dans laquelle les femmes d’un bidonville résistent à la démolition forcée de leurs maisons par la police.
The Load suit une troupe de comédiens qui dénoncent les effets néfastes de l’apartheid sur les ouvriers migrants.
Egoli documente la performance d’un mime qui joue dans les mines, métaphore de la libération des prisons de l’apartheid.
I Talk About Me, I Am Africa relate la lecture, accompagnée à la flûte et aux percussions, d’un poème épique interdit qui revendique la libération.

Filmed in 1980 at the height of the apartheid era in South Africa, this is an intimate look at black South Africans' cultural resistance to apartheid. Relying primarily on performances, I Talk About Me, I Am Africa reveals an exciting variety of theatrical forms and points-of-view.

In an illegal shantytown on the outskirts of Cape Town, the Crossroads Woman's Committee performs Imfuduso (Forced to Move), which dramatizes their ongoing battles with the police who are trying to demolish their homes and community.
Playright Gibson Kente's musical company (the most commercially successful black theater group of the time) tours ghetto halls in government-sanctioned performances of The Load.
The James Mthoba Workshop presents John Ledwaba and Hamilton Silwane in Matsemala Manaka's Egoli (City of Gold). The two actors use mime and stark staging to suggest symbolic links between prisons and the gold mines beneath Johannesburg.
Finally, in a Soweto backyard the Mihloti Black Theatre with Ingoapele Madingoane present an illegal reading - accompanied by flutes and drums - of Madingoane's defiant, epic poem I Talk About Me, I Am Africa, one of the most evocative anthems of the era.

Distinctions