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Tounsa
Forgotten
© Ayanken Production
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Ridha Tlili

IMAGE

Ridha Tlili

SON

Yazid Chebi

MONTAGE

Ridha Tlili

PRODUCTION / DIFFUSION

Ayanken Production

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Ayanken Production

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Sidi Ali Ben Aoun, à une cinquantaine de kilomètres de la ville de Sidi Bouzid, au centre de La Tunisie. Le réalisateur suit de près, trois années durant, quatre jeunes gens liés par l’amitié et le souci, diversement exprimé, de faire face à la situation post- révolutionnaire de leur pays. Alternent ainsi, selon le cas, l’aspiration obstinée de poursuivre la révolution, la désillusion face à la dure et implacable réalité sociale, l’engagement dans l’action artistique et le désir d’émigrer sans plus revenir. En filigrane, le documentaire décrit, avec humilité et une discrète sympathie pour ses personnages, et à travers leurs désirs, une chaotique transition démocratique dont les fruits, en matière d’égalité sociale et de dignité, se font toujours attendre.

The Arab Spring is wintering in Sidi Bouzid. The town in the Tunisian interior seems provincial and insignificant. But at the turn of 2010/2011 the self-immolation of Mohamed Bouazizi and the ensuing protests of hundreds of young people against the arbitrariness of the authorities made it the starting point of a departure that was to challenge a number of autocracies in the Arab world. Chafi, Ferid, Abdelhak and Boujdik are four young men who went out into the streets at the time, full of hope. Two years later they find themselves caught in a daily struggle between irrepressible energy and unbearably motionless, repressive “normalisation”. Ridha Tlili followed them with his camera from 2013 to 2016 to paint a very sympathetic portrait of his protagonists. The film reveals their human and philosophical depth in the midst of bleakness, their dreams and sense of humour: “Broke but well dressed!” The group fight against getting worn down by unemployment, against the slow suffocation of the revolution and the obstructions to a normal relationship with women. They found a theatre group, make music and organise political actions in the streets. Philosophising and making youthful jokes, the four are wintering in their backrooms, in the grocery store and on walks through the Wadi landscape outside the city. (André Eckardt)

Distinctions