film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Pay-Less Monument
© Nuit Blanche Productions
1/2
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Théodora Barat

IMAGE

Julien Guillery

SON

Arno Ledoux

MONTAGE

Cécile Perlès

PRODUCTION / DIFFUSION

Nuit Blanche Productions

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Théodora Barat, Nuit Blanche Productions

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

En parcourant le territoire, le film se concentre sur des lieux qui correspondent aux différentes couches historiques du New Jersey, de la fin du XIXe siècle à la guerre froide. Plutôt que de raconter des faits, il s’agit de révéler la manière dont elle est annoncée, utilisée, détournée ... Le film se cache dans les coulisses, révélant la relation privilégiée que le New Jersey entretient avec sa propre Histoire. Théodora Barat nous entraîne dans une étrange exploration du New Jersey, à la fois lieu méta-univers et banlieue unique. Terre d'expérimentations diverses, à en devenir même un décor de science-fiction, ce paysage étonnant est interrogé à travers un film singulier.

Thomas Edison’s laboratory, a for­mer military base, the premises of a ufology association… In these diffe­rent venues, orators extol the Ameri­can genius and spirit of conquest, with the consummate art of storytel­ling. But Pay-Less Monument tells its story as much in the interstices separating each sequence as in the sequences themselves. All of the places of memory and fantasy that we discover are, in some way, “dis­count” monuments, like the cheap gravestones referred to in the film title. All are located in New Jersey, an intrinsically peripheral state wedged between New York and Phi­ladelphia. Through the almost mythological stories they tell, its resi­dents seem to be trying to claim a place in national history: the history of scientific progress, historical events, life sciences (dinosaur bones have been found here), and even of the universe (a plaque explains that a jumbled heap of metal was formerly an antenna that found traces of the Big Bang). Faced with these dis­courses, minerals often serve as a leitmotif and impassive witness. Théodora Barat’s images repeatedly return to the moment when the inert bursts into light, be it Edison’s light bulbs, fluorescent minerals under ultraviolet light or nuclear bombs... Between humans’ biased discourse and a timeless mineral presence, a text by Robert Smithson forges links: surely, the semi-urban landscape of New Jersey, with its large bay-win­dowed buildings, displays crystalline qualities? 
(Olivia Cooper-Hadjian)

Distinctions
  • 2019 : Cinéma du réel - Paris (France) - Compétition française Courts métrages