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Les Eaux profondes
Deep Waters
© Alice Heit
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Alice Heit

IMAGE

Alice Heit

SON

Alice Heit

MONTAGE

Alice Heit

MUSIQUE ORIGINALE

Alice Heit

PRODUCTION / DIFFUSION

Alice Heit

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Light Cone

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • France | 2019 | 53 minutes | Super 8 mm & vidéo Full HD
  • Un film de Alice Heit

Plongeon dans les continents mystérieux du plaisir féminin, Les Eaux profondes s'interroge autour de ces "fontaines", qui jaillissent parfois au moment du plaisir sexuel des femmes. Le phénomène reste très méconnu, y compris des femmes elles-mêmes... Coupées de nos corps et de nos désirs par des siècles d'oppression patriarcale, le continent du plaisir féminin reste encore souvent terra incognita.
Les Eaux profondes ouvre un de ces espaces rares et précieux, où la parole se libère et se partage… Nous y voyageons, dans un imaginaire "en rhizomes", s'autorisant l'exploration, le jeu, et se nourrissant d'une aspiration profonde à réhabiliter une sexualité féminine riche, joyeuse, et qui retrouve le chemin de ses profondeurs.

In the early 1970s, countless women in Western Europe and the U.S. fervently set out to explore their own bodies in self-help groups. Alice Heit’s film draws on this historic space of experience, opening on the sound level with personal reports of female sexuality affirming itself. Soon, a wide-ranging visual journey rich in associations develops, exploring and celebrating the physical phenomenon of female ejaculation suppressed in popular images of sexiness. Vulva-shaped sculptures and small statues of ancient mother goddesses lead the way to the spiritual emanations of the sexual and to creation myths in ancient India and Anatolia.
The shimmering Super 8 images, manually developed by the filmmaker (and looking beautifully homemade on all levels!) spread retro feelings on the formal level, too. Stop motion animations of crawling starfish evoke the surrealist film avant-garde. Other ingredients of this sex film of a different kind overflowing with motifs: lots of seawater. Dark snakes on pale skin. Trance-like chanting. And (with a title banner raised by two female divers underwater) perhaps the most poetic opening credits in the history of cinema.
(Silvia Hallensleben)

À propos du film
Distinctions