film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Maya
© Banyak Films
1/1
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Jamshid Mojaddadi, Anson Hartford

AUTEUR(S)

Hugh Hartford

IMAGE

Nicolas Booth, Reza Jafarzadeh, Majid Tahermanesh

SON

Hassan Balalii

MONTAGE

Ollie Huddleston

MUSIQUE ORIGINALE

Christopher White

PRODUCTION / DIFFUSION

Banyak Films, Making Movies, ZDF Enterprises

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Autlook Filmsales

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

"Des milliers de visiteurs affluent chaque jour au zoo de la ville iranienne de Mechhed pour voir de leurs propres yeux la tigresse du Bengale Maya et son dompteur Mohsen. Depuis qu’il a élevé l’animal, il est l’unique personne que Maya écoute, et tous deux ont noué une relation hors normes. Lorsque Maya doit quitter provisoirement le zoo pour les besoins d’un film, elle peut pour la première fois se déplacer librement et reconquérir ses instincts naturels. Mais la désillusion du retour et la découverte d’affreux incidents auxquels le zoo est mêlé donneront un autre tour à leur longue relation. L’occasion pour les réalisateurs, qui ont bénéficié d’un accès incroyable aux protagonistes et au tigre, d’interroger l’épineuse question de la captivité des animaux sauvages."
(Millenium - Festival du film documentaire)

Every day, thousands of visitors flock to the zoo in the Iranian city of Mashhad to see the tigress Maya and her trainer Mohsen with their own eyes. Having raised the Bengal tiger, he is the only one that Maya listens to. From feeding and stroking to playful fighting, the predator tolerates her foster father’s presence in the enclosure. When Maya is allowed to leave the zoo for a short period to star in a film, she’s sent to an empty compound on the Caspian Sea. Between shooting dates, Mohsen allows her to run around in the almost deserted landscape. With the freedom to roam around without bars for the first time in her life, the animal’s suppressed instincts rise to the surface. But their sobering return, and the revelation of frightening incidents at the zoo, casts a new light on their relationship. With an extraordinary approach to the protagonist and the predator, the filmmakers highlight the complex and questionable fascination with the domestication of wild animals.
The zoo, like the cinema, is a space designed with exhibition in mind and from its inception cinema and video has exploited this space from the Lumiere brothers film Lion shot in 1895 to the first Youtube video Me at the Zoo in 2005. Maya sits within a continuation of cinema’s fascination with zoos where the act of looking is turned on its head as the animals look back at us.

Sortie en salles
  • Date de sortie non définie à ce jour
À propos du film
Distinctions