film-documentaire.fr | PORTAIL DU FILM DOCUMENTAIRE

img img
Hier.
Ici.
© Wendelien van Oldenborgh
1/2
AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Wendelien Van Oldenborgh

AUTEUR(S)

Pelumi Adejumo, Lyana Usa, Josephine Spit, Lara Nuberg, Thirza Hiwat

IMAGE

Lawrence Lee Kalkman

SON

Roel Pothoven, Julian (Togar) Abraham, Tyler Friedman

MONTAGE

Wendelien Van Oldenborgh

MUSIQUE ORIGINALE

Lyana Usa, Josephine Spit, Thirza Hiwat

PRODUCTION / DIFFUSION

Wendelien Van Oldenborgh

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

Lux

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?
  • Distributeur(s) :

    Lux

"De l’architecture, Wendelien van Oldenborgh fait tout à la fois son décor et son outil d’investigation pour interroger la politique et son histoire. On se souvient de la formidable sophistication des constructions de Two Stones et de Beauty and the Right to the Ugly. D’une simplicité délibérée, le titre de son dernier film [Ici.] souligne sans équivoque l’importance de l’espace. Et pourtant, à nouveau encore, refusant le schématisme et la démagogie des raccourcis, c’est la complexité qui est revendiquée. Car l’espace, cet "ici" filmé, est instantanément multiple : le sol et le cadre où l’on se tient ; là d’où l’on provient et qui continue de flotter en nous et en-dehors de nous (le caractère musical, en somme, d’un espace) ; la mémoire du lieu, elle-même métissée (les couches, visibles ou pas, de toute archive qu’est un site). Profitant d’un temps de rénovation du Musée d’art moderne à Arnhem pour elle aussi reprendre à neuf les questions liées à la communauté indo-européenne des Pays-Bas, elle y a composé une tresse à trois fils : un groupe de jeunes musiciennes, FRED ; une poétesse, Pelumi Adejumo ; et une historienne de l’art, Lara Nuberg. Si le bâtiment d’origine du Musée s’inscrit dans un passé colonial, sa vocation aujourd’hui est de revendiquer les artistes femmes ou issus de la diversité. Voilà du coup ces jeunes femmes invitées à animer, sous nos yeux, ce Musée : en sons et en mots, en analyse et en poème, en gestes et en images. Et à dialoguer avec les murs du bâtiment et les allégories qui s’y sont déposées. Travail collectif, où la réalisatrice parvient à faire danser en magnifique intelligence toutes les subtilités."
(Jean-Pierre Rehm - FIDMarseille 2021)

In Museum Arnhem (NL) during its renovation - a place of conservation in transition - we meet a cast of young women who express themselves through music, poetry and dialogue. Together they sensitively explore themes such as hybridity, trans-nationality and diasporic sensitivities: in the midst of persistent reverberations of colonial history in contemporary society.

"Wendelien van Oldenborgh uses architecture both as a setting and as an investigative tool to question politics and its history. We remember the formidable sophistication constructions of Two Stones and Beauty and the Right to the Ugly. The deliberately simple title of his latest film unequivocally underlines the importance of space. And once again, he refuses the schematisation and demagogy of shortcuts, here, it is complexity that is required. As this space, the "here” that is filmed, is instantaneously multifold: the land and the setting in which we find ourselves; the place we come from, which continues to float within and around us (in short, the musicality of a space); the memory of the place, itself intertwined (layers, visible or not, of the archive formed by a site). Seizing the opportunity of the renovation of the Museum of Modern Art in Arnhem, issues related to the Indo-European community in the Netherlands are revisited, forming a three-threaded tress: a group of young musicians, FRED; a poet, Pelumi Adejumo; and an art historian, Lara Nuberg. Although the Museum’s original building is part of a colonial past, its current vocation is to promote women artists and artists from different cultural backgrounds. Here are the young women who have been called upon to bring this Museum to life, before our very eyes: through sound and words, analysis and poetry, actions and images. To engage with the walls of the building and the allegories that it harbours. A collective work, in which the director draws all the subtleties into a magnificently intelligent dance."
(Jean-Pierre Rehm - FIDMarseille)

Distinctions