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Goulag
© 13 Productions
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AUTEUR(S)-RÉALISATEUR(S)

Hélène Châtelain, Iossif Pasternak

IMAGE

Jean-Louis Porte

SON

Jean-François Priester

MONTAGE

Iossif Pasternak

PRODUCTION / DIFFUSION

13 Productions, La Sept ARTE

PARTICIPATION

CNC, Procirep

ORGANISME(S) DÉTENTEUR(S) ou DÉPOSITAIRE(S)

13 Productions, Doriane Films, ADAV, La Maison du doc, Doriane Films, Universciné

ISAN : non renseigné - en savoir plus
COMMENT VISIONNER CE FILM ?

Dans ce film en quatre parties - 1920-1950 - des îles Solovki à la Kolyma, des extraits d'archives sont mêlés à des entretiens avec des survivants des camps. Les documents sont en noir et blanc, les témoignages contemporains en couleur. On estime qu'un adulte sur sept est passé par les camps. soit 15 millions d'êtres humains. La moitié d'entre eux sont morts de faim, d'épuisement, sous les coups des gardiens ou les balles des policiers.
En remontant le fil tragique de l’histoire, en retournant sur les lieux mêmes de la détention et de la disparition des victimes du systèmes concentrationnaire soviétique, Iossif Pasternak et Hélène Châtelain cherchent à saisir la logique monstrueuse de cet événement incontournable du XXe siècle.

- 1 Le temps de l'eau
- 2 Le temps du bois
- 3 Le temps de la terre
- 4 Le temps de la pierre

The first camp which was destined first of all to group (or concentrate) enemies from the civil war was installed in the spring of 1920 in a monastery - centre of orthodoxy - the monastery of the Solovskis, an archipelago of islands which have remained mythical, in the middle of the White Sea which, later, was to give Alexander Soljenitsin his formula : the Goulag Archipelago. But, in these first years, there was not yet a central camp management, for there was no "goulag". There was the SLON : the special camp of the Solovskis. This camp was a real laboratory - run through by all the questions that disturbed the immense intellectual, social, economic, ideological building site that Russia had become in the 1920s. Here, side by side, there were hooligans, revolted peasants, intellectuals, anarchist sailors, white officers, members of the orthodox hierarchy - and left-wing opposition members, the only ones who kept the status of political prisoners - isolated in the hermitages.

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